Spring til indhold

10 gode råd

1. Begynd i god tid

Når man skal pakke hele sit liv ned i kasser, er det en god idé at være ude i god tid. For at undgå at det hele bliver for presset, kan man eventuelt starte nogle uger før. Hvis der skal lejes flyttebil til selve flyttedagen, så er det altid en stor fordel at være ud i god tid. Og man bliver altid overrasket over hvor meget man egentlig har i skabene.

2. Sortér og smid væk

En flytning giver dig en enestående mulighed for at få ryddet op i alle dine ting. Der er ingen grund til, at du pakker alt, hvad du ejer, flytte det til din nye lejebolig, for så først der at begynde at rydde ud i de ting, som du ikke bruger længere. Gør det i stedet før du begynder at pakke, så du eller dine flyttemænd ikke skal slæbe “unødvendige” ting under flytningen.

3. Pak ikke for tungt

Man kan nemt komme til at fylde for mange tunge ting i flyttekasser. Det er vigtigt, at du får fordelt de tunge ting ud i forskellige flyttekasser frem for at pakke alle tunge bøger i én flyttekasse.
En god tommelfingerregel når det kommer til at pakke flyttekasser er: Løft flyttekassen ud i strakte arme – kan du ikke det er den for tung. Vi siger max. 15 kg/kasse. Brug affaldssække til bløde ting som tøj, håndklæder m.m.
Sørg ligeledes for du samler kassen korrekt. Se en af de mange videoer på youtube her.

4. Pas på de skrøbelige og skarpe genstande

Tallerkener, fade m.m. bør vikles ind i silkepapir og stables i bunden af flyttekassen. Lig et håndklæde i bunden til at tage “stød” under transporten. Også glas og andre skrøbelige ting kan du pakke ind i silkepapir, så du mindsker risikoen for at de går itu. Derudover er det også vigtigt, at du pakker de skarpe genstande ind i enten papir eller viskestykker.

5. Skriv på kasserne

Når du pakker dine flyttekasser, så husk at skriv på kasserne, hvad de indeholder.  Det gør det hele meget mere overskueligt, når du skal pakke tingene ud igen. Hvis du flytter til en lejebolig med flere værelser, så kan det også være en god idé at skrive på kassen, hvilket rum, den skal placeres. På den måde slipper du for at flytte kasserne mere end højst nødvendigt.

6. Pak en taske med det vigtige

Det er en god idé at pakke en taske eller rygsæk med de ting, du skal bruge under flytningen og de efterfølgende dage. Flyttedagen kan sagtens ende med at trække ud, og det er derfor vigtigt, at du nemt kan finde det nødvendige. Toiletgrej såsom tandbørste og tandpasta, samt oplader til din mobiltelefon er det sidste, du gider at lede efter, når du langt om længe er færdig med flytningen. Det kan også være en god idé at pakke det værktøj, der skal bruges til at samle møbler eller sætte gardiner op med, så du nemt kan komme til det.

7. Vælg det rette firma

Skal du flytte tingene selv eller vil du hyre et flyttefirma ? Flytter du tingene selv og laver en skade er der ingen forsikring. Vælger du et ordentlig flyttefirma har de forsikring, hvis de er uheldige og taber en lampe. Ligeledes kan det blive en dyr affære hvis der skal lejes en “stor”  bil og der køres på et udhæng fx.
En god indikator på et ordentlig flyttefirma, tjekkes på fx. trustpilot.
Husk også at skal du have dine ting opbevaret på lager, skal du oplyse det til din forsikring.

8. Fyld bilen med kasser først

Hvad enten du flytter selv eller bruger professionelle folk så start med at fylde kasser i bilen først. Så vil de store møbler stå yderst og på den måde kan man få dem på plads først. Hvis lejligheden er fyldt med flyttekasser, kan det nemlig være svært ikke at snuble over dem, når du skal til at flytte sengen eller sofaen ind i boligen. Bruger du professionelle flyttemænd, så udpeg gerne hvis et møbel eller en kasse har brug for at blive behandlet ekstra forsigtig.

9. Tag billeder til flyttesyn

Sørg for at du får taget billeder der viser hvilken stand boligen er i, inden du flytter ind. Tag derfor rigeligt med billeder, inden du flytter dine ting ind. På den måde kan du altid bevise præcis, hvordan boligen så ud, inden du flyttede ind. Hvis der er noget, der er i stykker eller ikke er gjort grundigt nok rent, så kan du dokumentere dette og derefter sende billeder og beskrivelse til din udlejer.

10. Meld flytningen digitalt

Mange tænker kun på det praktiske, når det gælder flytning, men det er også vigtigt at melde flytningen til instanser som folkeregisteret og din læge. Dette kan nemt gøres med NemID gennem borger.dk.

Håber du kunne bruge vores 10 tips til din flytning.